Verkopen via Etsy: mijn ervaringen na 2 jaar

Door: Sophie ten Wolde Duurzaam naaien

Afgelopen oktober was ik officieel twee jaar bezig met verkopen op Etsy. In oktober van 2020 ben ik begonnen. En phew, wat een reis is het geweest! Ging het zoals ik verwacht had? (Nee) En zie ik nog toekomst om ermee door te gaan? (Ja) In deze blog vertel ik je graag of het me tot nu toe mee- of tegenviel en waarom. Dus: vraag je je af waarom je niks verkoopt op Etsy? Misschien helpen onderstaande tips en inzichten je dan uit de brand. Lees gauw verder!

Klik hier voor een eerdere blog die ik over verkopen op Etsy schreef, met nog meer interessante bevindingen en tips.

Over mijn shop: dit verkoop ik

Mijn vaste volgers weten natuurlijk allang wat ik doe, maar als je hier bent binnengekomen via Google of een andere weg, dan is het misschien handig als ik kort uitleg wat ik maak en verkoop op Etsy.

Hallo! 🙂 Ik ben Sophie en ik ben gek op duurzaam naaien.

In mijn shop op Etsy verkoop ik naaipatronen voor beginners en hulpmiddelen zoals planners om naai(st)ers vooruit te helpen. Ik bedenk en ontwerp alles zelf. Ik heb een achtergrond in grafisch ontwerp, dus dit is de perfecte manier om die twee liefdes met elkaar te combineren. Daarnaast verkoop ik ook handgemaakte items van tweedehands materialen. Tassen gemaakt van oude gordijnen, bijvoorbeeld.

In 2017 begon ik mezelf het naaien aan te leren. Ik deed dat vooral met Youtube-video’s en blogs. Ik vond het een struggle om online tips te vinden over duurzaam naaien. 99% in die online wereld leek gebaseerd op overconsumptie. Dat vond ik onnodig. Op dit moment vul ik dat gat in de markt met de dingen waar ik toen zelf, als beginner, naar zocht: duurzame naai-inspiratie, kringlooptips en ge-upcyclede producten.

Etsy tips
Etsy tips
Etsy tips

Meer over mij en mijn bedrijf?

⤿ Hier vind je mijn Etsy-shop en hier vind je mij op Instagram
⤿ Hier vind je mijn over mij pagina
⤿ Hier vind je een blog over waarom ik begonnen ben met naaien

Goed. Genoeg over mij! Ik verkoop al twee jaar op Etsy, en ik wil je, terugkijkend, graag wat bedenkingen willen vertellen.

Mijn ervaringen na 2 jaar op Etsy

→ De sales gingen niet zo hard als ik verwacht had

Net zoals iedere ondernemer met een goed idee, dacht ik dat ik binnen twee maanden helemaal ging maken met mijn naaipatronen. Voor een hele lange tijd heb ik een afwachtende houding gehad, denkende dat mijn shop op ieder moment een vlucht zou gaan maken. Na een jaar dacht ik hetzelfde. En na 1,5 jaar ook. Op het moment van schrijven heb ik nog steeds ‘maar’ 30 verkopen gedaan op Etsy. (Ik klaag niet hoor, het was een bijzonder leerproces.) Het blijkt dus dat Etsy lekker zelf bedenkt wanneer jij succesvol bent.

Mijn tip aan jou: bedenk je dat het openen van een Etsy-shop niet garant staat voor instant succes.

Dat breng me op het volgende punt:

→ Je hebt een zeer actieve houding nodig

Het schrijven van de allerbeste beschrijvingen met relevante zoekwoorden en het maken van de mooist mogelijke foto’s, betekende niet dat de verkoop van mijn producten opeens door het dak ging.

Etsy heeft namelijk, net zoals Instagram, een algoritme. Het hebben van goede omschrijvingen en foto’s zijn nuttig, maar dat betekent niet dat je daarmee sneller gevonden wordt. Hoe Etsy listings kiest om bovenaan in de zoekresultaten te laten zien, is een proces met meerdere lagen en stappen.

Als je meer wilt lezen over het algoritme van Etsy, lees dan deze blog van AritsanShopper.com eens. Deze schrijft dat de volgende zaken meebepalen of een listing in de zoekresultaten getoond wordt:



Helaas verandert Etsy het algoritme regelmatig om de beste gebruikerservaring voor klanten aan te kunnen blijven bieden. Een groot deel hiervan blijft dus ongrijpbaar en onbeïnvloedbaar.

Het duurde even voordat ik het belang van een actieve houding op Etsy helemaal doorzag.

Mijn tip aan jou: drie listings op Etsy zetten en vervolgens achterover leunen is niet the way to go. Schrijf een mokergoede listing, maar verzend daarnaast ook je pakketjes snel, neem een productvideo op, zorg dat je goede reviews ontvangt, laat alle pijlen op het internet naar je shop wijzen en ga voor die ‘bestseller’ status. Doe je dat, dan zou je shop in theorie vaker getoond worden en dus… sneller van de grond komen.

→ Alléén een Etsy-shop is (voor mij) niet genoeg

De bovenstaande twee punten brengen me dan weer het volgende. Het hebben van alléén een Etsy shop is voor mij niet ideaal. Het optimaliseren van listings houd een keer op. Mijn originele idee was om het te gaan maken op Etsy, maar ik besef me nu dat ik dit platform meer moet gaan zien als een beginpunt van waaruit ik mijn wortels kan gaan spreiden. Misschien is het ook hebben van een winkel op mijn eigen site, en om daar meer energie naartoe te sturen, wel veel lucratiever.

Mijn tip aan jou: of de verkoop van producten uitblijft of niet, het is hoe dan ook goed om je producten ook op andere plekken te gaan verkopen. Een webwinkel op je eigen website bijvoorbeeld, maar ook nieuwe (fysieke) verkooppunten, actief zijn op sociale media, je gezicht laten zien en face-to-face in gesprek gaan met klanten. Leg je eieren niet allemaal in hetzelfde mandje, is wat ik wil zeggen.

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief over duurzaam naaien
en ontvang als bedankje deze patroonplanner als printable in je inbox.

    De voor- en nadelen van verkopen op Etsy

    Voordelen

    → Het betaalproces is ontzettend gestroomlijnd en intuïtief

    Denk je er al een tijdje over na om je handgemaakte producten op Etsy te verkopen maar zie je er tegen op om er een volledige website voor te bouwen? Webbouwers in te moeten schakelen? Uren en uren in de avond bezig zijn om alles op de goede manier op te zetten? Dan is Etsy een geweldige uitkomst. Het platform bestaat al, je shop ziet er zo goed als altijd mooi en verzorgd uit en het hele opzetproces is een fluitje van een cent. Voor gebruikers is Etsy ook makkelijk te gebruiken. De knoppen staan op logische plekken en afrekenen is makkelijk en snel gedaan.

    → Je kunt gebruik maken van bestaand, wereldwijd netwerk van trouwe kopers

    Etsy heeft 96 miljoen actieve gebruikers (!) in 234 verschillende landen (bron). Voor handgemaakte producten weet iedereen dat je op Etsy moet zijn. Als je helemaal from scratch begint met 0 volgers, is het tof om gebruik te kunnen maken van die overweldigende hoeveelheid gebruikers.

    Maar dat heeft ook een keerzijde. Dat brengt me op het eerste nadeel.

    Nadelen

    → Alle concurrentie op een rijtje

    Etsy heeft niet alleen veel actieve gebruikers, maar ook veel actieve shops. Dit waren er 7.5 miljoen in 2021 (bron). En laat Etsy nou zo werken dat je listings pal naast die van je concurrent getoond worden. Typ maar eens ‘necklace’ in in de zoekbalk. Je vind dan pagina na pagina aan kettinkjes. Super voor de gebruikers van het platform, maar balen voor de shops. Deze moeten hard werken om clicks te krijgen.

    Heb je een webshop op je eigen website, dan ziet de gebruiker alleen jouw producten. Maar ja, dan moet je flink wat publiek hebben die jou al weet te vinden én die al met de portemonnee klaarstaan. Voor Etsy-shops die langzaam uit de voegen barsten, kan het dus nuttig zijn om langzaam over te gaan op een eigen website en weg te bewegen van Etsy. Hoef je die stomme Etsy fees ook niet te betalen.

    Daarover gesproken:

    → De Etsy-fees vallen me al sinds het begin vies tegen

    Het opzetten van een shop op Etsy is helemaal gratis. Het platform werkt zo, dat je een stukje van iedere sale aan Etsy geeft. Een soort commissie. Dit doen zij in de vorm van deze platformkosten:

    Het is centen- en percentagewerk, maar je kunt je voorstellen dat als je veel sales maakt en/of voor grote bedragen producten verkoopt, dat deze fees dan nogal beginnen aan te tikken.

    → De boekhouding is niet bepaald een feest

    Na twee jaar een correctie boekhouding proberen bij te houden voor mijn Etsy inkomsten en uitgaven, ben ik tot de conclusie gekomen dat je deze simpelweg nooit 100% rond kunt krijgen. Je zou verwachten dat je op iedere verkoop een formule voor alle fees kunt loslaten, maar dat blijkt moeilijker dan je zou denken. Na masterclasses en gesprekken met mijn boekhouder heb ik me er bij neergelegd dat er altijd wel ergens euro’s verdwijnen of verschijnen. Mijn BTW-aangifte zal daarom nooit op de cent nauwkeurig zijn. Vele fora en Etsy-sellers delen deze mening met mij (geloof me, ik heb me scheel Gegoogled) en het ziet er helaas niet naar uit dat Etsy binnenkort iets gaat doen om dit systeem inzichtelijker te maken.

    Sta je niet bij de KVK ingeschreven, dan kom je hier aardig mee weg. Maar ondernemers: zet je schrap.

    Viel verkopen op Etsy me tot nu toe mee of tegen?

    Voor iedereen wegen bovenstaande punten weer anders. De een is niet bereid om twee maanden bezig te zijn met een eigen website, de ander is weer een ster in boekhouding en denkt: “platformkosten? Kom maar door”.

    Hoewel deze blog best wel negatief is over Etsy, ben ik zelf nog steeds heel verdeeld over dit platform. Er is nog zo veel te verbeteren, maar ik ben er tegelijkertijd helemaal verliefd op. Ik vind het ongelooflijk inspirerend hoeveel creativiteit er op die site huist. Stuk voor stuk makers die meer willen met hun ambacht. Dat spat ervan af, als je het mij vraagt.

    Al met al is het me behoorlijk tegengevallen. Maar ik ben nu op een punt gekomen waarop ik het gevoel krijg dat ik Etsy door begin te krijgen. Nu opgeven zou gewoon stom zijn. Daarom blijft mijn shop voorlopig mooi live, maar ga ik wel bezig met het opzetten van andere verkooppunten. Ik ben namelijk nog lang niet klaar met ondernemen. Sterker nog: ik ben net begonnen.

    Een paar laatste tips voor (potentiele) Etsy-verkopers

    Ga je beginnen met verkopen op Etsy, overweeg dan om lid te worden van de Facebook-groep “Etsy Nederland”. Hier kun je werkelijk alle vragen stellen waar je ook maar mee zit.

    In 2021 schreef ik ook al een post over Etsy verkopen en hoe ik er op dat moment over dacht. Die kan voor jou ook waardevol zijn. Het is een mooie extentie op deze blog.

    Lees mijn eerdere blog over Etsy >

    Het spreekt voor zich dat al het bovenstaande vraagt om nuance. Of je nou gigantisch grote ambities hebt als webshop-eigenaar, of gewoon wat leuks ‘ernaast’ wil doen, voor iedereen is de situatie anders. En daarmee is ook het advies dat ik je kan geven beperkt. Het hebben van een Etsy-shop blijft een spelletje dat je moet willen spelen.

    Zoals ik in mijn eerdere blog van juni 2021 over Etsy ook al als tip gaf: probeer het gewoon eens uit! Maak bijvoorbeeld eerst eens een account aan zodat je wat rond kunt kijken op het platform. Of bekijk een paar youtube video’s van verkopers die hun dashboard laten zien. Deel het op in mini-stapjes. En laat me straks weten hoe het gaat! Vind ik leuk 🙂

    Cheers,

    (Maar jij mag Soof zeggen)

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *