Ah yes, Etsy… de alsmaar groeiende ‘handmade heaven’ van het internet. Sinds oktober 2020 opende ik mijn digitale marktkraam op dit platform. In deze blog deel ik een paar interessante ervaringen die ik heb opgedaan na mijn eerste paar verkopen en deel ik vier tips die daaruit voorgekomen zijn. Denk je eraan om ook te gaan verkopen op Etsy of ben je gewoon nieuwsgierig? Lees dan gauw verder.
Inhoudsopgave
- Waarom ik een Etsy shop geopend heb
– Over mijn shop: dit verkoop ik
– Nieuwe dingen proberen - Wat ik geleerd bij bij mij eerste Etsy sales
– #1 – Een nieuwe listing maken duurt laaaanggg
– #2 – Het is hard werken
– #3 – Verzendkosten van grote bedrijven zijn niet realistisch voor kleine bedrijven - Leuke inzichten
– #4 – Support is priceless
– #5 – Een dansje willen doen bij een bestelling - Meer Etsy tips
Waarom ik een Etsy shop geopend heb
Over mijn shop: dit verkoop ik
Mijn vaste volgers weten natuurlijk allang wat ik doe, maar als je hier bent binnengekomen via Google of een andere weg, dan is het misschien handig als ik kort uitleg wat ik maak en verkoop op Etsy.
Hallo! 🙂 Ik ben Sophie en ik ben gek op duurzaam naaien.
In mijn shop op Etsy verkoop ik naaipatronen voor beginners en hulpmiddelen zoals planners om naai(st)ers vooruit te helpen. Ik bedenk en ontwerp alles zelf. Ik heb een achtergrond in grafisch ontwerp, dus dit is de perfecte manier om die twee liefdes met elkaar te combineren. Daarnaast verkoop ik ook handgemaakte items van tweedehands materialen. Tassen gemaakt van oude gordijnen, bijvoorbeeld.
In 2017 begon ik mezelf het naaien aan te leren. Ik deed dat vooral met Youtube-video’s en blogs. Ik vond het een struggle om online tips te vinden over duurzaam naaien. 99% in die online wereld leek gebaseerd op overconsumptie. Dat vond ik onnodig. Op dit moment vul ik dat gat in de markt met de dingen waar ik toen zelf, als beginner, naar zocht: duurzame naai-inspiratie, kringlooptips en ge-upcyclede producten.
Meer over mij en mijn bedrijf?
⤿ Hier vind je mijn Etsy-shop en hier vind je mij op Instagram
⤿ Hier vind je mijn over mij pagina
⤿ Hier vind je een blog over waarom ik begonnen ben met naaien
Langzamerhand loskomen van grafisch ontwerpwerk om wat meer achter mijn naaimachine te kunnen kruipen, dat was afgelopen zomer mijn visie voor de toekomst. Het kriebelde om met mijn bedrijf die kant op te bewegen. Ik had een tof nieuw idee voor het soort items dat ik wilde verkopen op Etsy en een heleboel nieuwe energie om dat ook te gaan doen. Ik had een sterk intuitief gevoel dat me zei dat ik gewoon de allereerste stap moest gaan zetten.
Nieuwe dingen proberen
Het zetten van die stap past ook goed bij de experimenters mindset dat ik het afgelopen jaar heb ontwikkeld. Ik wil het liefst zo veel mogelijk dingen binnen mijn werk uitproberen, zodat ik brede ervaringen op kan doen. Zodat ik kan zien hoe mijn doelgroep erop reageert, ik kan zien hoe ik erop reageer en ik vervolgens kan reflecteren en zo nodig kan bijsturen. Ik ben er diep van overtuigd dat je op die manier een bedrijf, en misschien zelfs wel een leven, opbouwt dat écht bij je past.
Zo ben ik inmiddels al blogs en nieuwsbrieven aan het schrijven, terwijl ik nooit gedacht had dat ik dat zo leuk zou vinden. Ook weet ik dankzij verschillende projecten dat ik niet graag in grote teams werk en dat thuis werken niks voor mij is, want ik heb een goeie dosis extrinsieke motivatie nodig om écht aan het werk te gaan.
Over alle ervaringen die je niet opdoet,
kun je niks doen behalve speculeren.
Dat brengt me terug bij mijn Etsy shop: inmiddels is die al een tijdje geopend, ben ik 6 verkopen verder en hé… ik ben nog steeds heel enthousiast om dit idee verder uit te rollen. Maar is de realiteit waarin ik me nu bevind even zonnig als de visie die ik vorig jaar had? Ik zou zeggen: ja, maar mijn kijk op het geheel is een stuk realistischer en nuchterder geworden.
Hier zijn een paar dingen die ik geleerd heb bij mijn eerste paar verkopen.
Wat ik heb geleerd bij mijn eerste Etsy sales
#1 – Een nieuwe listing maken duurt laaaangggg
Telkens als ik vroeger een Instagram post van een ondernemer langs zag komen met een aankondiging voor een nieuw product, dacht ik: ‘hoe moeilijk kan het nou écht zijn’. Nu weet ik dat die uitspraak druipt van de onwetendheid, want ja: het is moeilijk. En het duurt ook lang. Dit zijn ongeveer de stappen die ik zet voordat ik een nieuwe listing online zet op Etsy:
- Concept bedenken
- Naaipatroon maken (from scratch)
- Materialen vinden (soms staat dit op plek 1, soms niet)
- Product maken
- Product testen
- Product fotograferen
- Productfoto’s bewerken
- Prijs bepalen
- Een beschrijving schrijven met passende SEO
- Nieuwe listing aanmaken op Etsy
- Listing aankondigen op Instagram
En dan heb ik het nog niet eens over het inpakken en afwikkelen van bestellingen. Ha! Got you, Sophie uit het verleden. Gelukkig vind ik iedere stap in dit proces leuk om te doen. Bonus is natuurlijk dat je met iedere nieuwe listing het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. (Je kunt je oude listings trouwens ook dupliceren, zodat je niet álles opnieuw in hoeft te stellen). Je wordt er steeds sneller in, dat merk ik nu al.
Mijn tip aan jou: sta stil bij de effort die daar daadwerkelijk in gaat zitten. Iedere week een totaal nieuw product verzinnen is vanwege de doorlooptijd van het uitwerken van zo’n concept niet haalbaar als je alles stuk voor stuk zelf bedenkt en maakt. Als dat niet voor je werkt, kies je liever enkele producten die je in een bepaalde vorm kunt reproduceren, dan iedere week iets totaal anders te willen maken.
#2 – Het is hard werken
Het is hard werken om uberhaupt gezien te worden op Etsy, laat staan om een bestelling te krijgen.
Toen ik begon met mijn Etsy-shop, had ik een following van rond de 200 actieve gebruikers op Instagram (als er volgers zijn die dit lezen: hallo!). Ik merk achteraf dat dat een fijne springplank was om mijn nieuwe producten aan te laten zien. Als ik helemaal vanaf nul moest beginnen, was het nog trager gegaan. Evengoed moest ik mijn items meerdere keren delen op mijn Instagram Feed en op Instagram Stories om de hoeveelheid ‘listing-views’ op Etsy omhoog te krijgen (dat is namelijk goed voor je zichtbaarheid op het platform). Ik ben enkele keren terug naar de Etsy listing editor gegaan om hashtags, categoriën en de SEO in mijn beschrijvingen aan te passen.
Het kan lang duren…
In deze post op het Community Forum van Etsy delen mensen hoe lang het duurde voordat zij hun eerste verkoop hadden. Dat loopt enorm uiteen: van een paar dagen tot zelfs meer dan een jaar!
Mijn tip aan jou: een product op Etsy zetten staat niet gelijk aan het direct maken van een sale. Daar is echt wat meer energie en een actieve houding voor nodig, zéker in het begin. Stel je verwachtingen voor je shop daarop aan.
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief over duurzaam naaien
en ontvang als bedankje deze patroonplanner als printable in je inbox.
#3 – Verzendkosten van grote bedrijven zijn niet realistisch voor kleine bedrijven
Ik kwam er al heel snel achter dat de grote jongens zoals Bol verzendkosten hanteren die voor kleine ondernemers zoals ik niet realistisch zijn. Zij knallen à la loopband een bestelling in een doos, rammen er een factuur op en verzenden het pakket via een handige constructie met Nederlandse pakketdiensten voor een heel laag bedrag. Dat samen zie je terug in het aankoopbedrag op hun website: die blijft namelijk ook laag.
Voor kleine ondernemers zoals ik bleek daar een hoop meer rekenwerk in te zitten.
Mijn eerste listings hadden verzendbedragen die overeen kwamen met ‘normale’ webshops, wat al direct leidde tot een pijnlijk geval. Voor deze roze tas, die ik in maart verkocht, had ik de prijs voor shipping naar de USA op 10 euro gezet. Ik had al eerder pakketjes naar Amerika gestuurd en dacht daar makkelijk mee weg te komen. Toen het tijd werd om een verzendlabel te kopen, viel ik al snel in een frustrerende rabbithole van pakketdiensten en verzendlabels.
Uren heb ik Etsy en Facebook fora afgestruind naar oplossingen, maar ik ben er niet uitgekomen hoe ik mijn tas voor minder dan 10 euro in Amerika kreeg. Uit frustratie (en een tijdsbestek dat langzaam aan het wegtikken was, want: wachtende klant) heb ik een verzendlabel met verzekering bij PostNL gekocht voor een whopping 29 euro. Lager kon ik er geen een vinden. Met andere woorden: die tas, waar ik 18 euro voor vroeg en waar uren werk in zit, heb ik praktisch gratis weggegeven. Bleh.
Groot leermoment, dus. Het gaat nog wel even duren voordat ik wat meer zelfvertrouwen heb op het gebied van bestellingen verzenden naar het buitenland.
Verzendkosten bij kleine bedrijven
Anderzijds moet de koper van het product niet raar opkijken van hoge verzendkosten. Addie Best, een printmaker uit Maine, USA, heeft een heel mooie instagram post geschreven over verzendkosten bij kleine bedrijven:
“[…] it’s super important to remember that small business aren’t Amazon—we can’t offer free two day shipping on every single order. But what we can offer includes eco-friendly shipping supplies, handwritten notes, thoughtful and careful packaging, and a huge heap of love and appreciation thrown in for supporting our dreams. […] Also, we aren’t trying to rip you off with our shipping prices. My prices include the actual postage cost, the cost of my eco-friendly mailers, the interior packaging supplies, including tissue paper, business cards, yarn, etc, as well as the cost of my labor.”
Mijn tip aan jou: verzendkosten zijn in het echt hoger dan dat grote webshops ons laten denken. Een goed verzendbedrag komt van twee kanten: een deel moet de verkoper slim verwerken in de verkoopprijs van het product – anderzijds moet de koper van het product begrijpen dat verzendkosten bij kleine ondernemers eenmaal hoger uitvallen. We zijn immers geen fabriek dat 10.000 pakjes per maand kan versturen!
Uit deze eerste drie punten zijn ook wel weer mooie lessen te behalen. Al doende leert men! Fouten maken is natuurlijk dé manier om te groeien als ondernemer. Naast al die ‘foutjes’ had ik gelukkig ook een paar leuke inzichten:
#4 – De support van vrienden en familie is priceless
Ik denk niet dat dit punt veel uitleg nodig heeft, toch? Vooral wanneer je net begonnen bent met het opzetten van een webshop (of een ander ‘bijzonder’ pad inslaat in het leven) is het zo fijn om constante aanmoediging te krijgen van de mensen om je heen. Vooral als je regelmatig te dealen hebt met imposter syndrome en onzeker kunt worden van meningen, zoals ik.
Een paar mensen dicht om mij heen hadden zonder aankondiging een bestelling geplaatst, deelden mijn creaties en kleine overwinningen op hun Instagram Stories en ook liep mijn volgeraantal langzaam omhoog met gemeenschappelijke vrienden. Misschien hadden ze het zelf niet eens door, maar als beginner is het geweldig om dat soort zachte duwtjes in de rug te krijgen.
#5 – Een dansje willen doen bij een bestelling
Ik hoorde vaak van kleine ondernemers dat ze zin hadden om een dansje te doen als er een bestelling geplaatst werd. Dat gevoel ken ik nu ook. Bij iedere Etsy push-notificatie van een nieuwe like, follow of bestelling gaat hier de vlag uit!
Als jij denkt aan het opzetten van een Etsy shop, dan zeg ik met heel mijn hart: probeer het eens! Beschouw het als een experiment waar je later uitgebreid over kunt reflecteren. Zoals ik eerder al zei: de enige manier om een bedrijf op te bouwen dat past bij jouw visie is door constant te blijven proberen, te itereren, te meten en te leren.
Mijn allergrootste tip van alle Etsy tips: begin gewoon ergens. Maak bijvoorbeeld eerst eens een account aan zodat je wat rond kunt kijken op het platform. Of bekijk een paar youtube video’s van verkopers die hun dashboard laten zien. Deel het op in mini-stapjes.
Meer Etsy tips
*Update* Deze blog heb ik geschreven in begin 2021. In januari van 2023 heb ik een nieuwe, geupdate blog geschreven met nog meer Etsy tips na mijn Etsy shop twee jaar open te hebben. Misschien vind je die ook interessant. Deze blog vind je hier.
Heb jij een Etsy shop? Zo ja, dan ben ik benieuwd welke ervaringen jij na je eerste sales hebt opgedaan. Laten we verder kletsen in de comments.
Cheers,
(Maar jij mag Soof zeggen)